Slow motion...


Oj, nu är det över en månad sedan förra uppdateringen. Man kan väl konstatera att byggtempot är betydligt lägre nu än förra hösten. 😟
Här kommer i alla fall en lägesrapport.


I förra uppdateringen redovisade jag den färdiga modellen av huset ”Borgs”, och meddelade att nästa hus skulle bli mjölnarbostaden, alltså det här: 





Huset har som synes timmerfasad vilket förstås ställer till det en del.
Men först skär jag ut huskroppen och fönsteröppningarna i styrenplast, som vanligt.






Så sågar jag timmer av balsa med min lilla Proxxonsåg. Timret limmas fast på fasaden med Karlssons klister – ett underskattat lim!




Även fönsteröppningarna täcks med timmer. Det skär jag enkelt bort senare.





Här är stommen klar och sprutad med bilprimer. Till vänster om huskroppen ser vi också det påbörjade plåttaket.





Nästa steg blir att tillverka fönstren. En försändelse med fönsterfoder (1.3 mm) kom från England alldeles lagom.




Beställningen från Slaters var ju inte helt problemfri. Jag fyllde i allt man frågade efter på hemsidan men efter någon vecka fick jag ett mejl med följande lydelse:


 ” Thank you for your order which is ready for despatch but our English keyboard can not duplicate the characters of your address please would you send you address with English characters.” 


OK, då blev jag tvungen att göra det då, fast det bar emot. Åsgatan blev alltså Asgatan…

Efter ytterligare någon vecka fick jag följande meddelande:

” Thank you for sending us the English version of your address unfortunately your card has been declined probably because your card company thinks the transaction is fraudulent would you contact your card company to authorise the transaction.”
(Man kan konstatera att interpunktion inte verkar vara på modet i England…)



Jaha, ”problemet” visade sig vara att jag hade ett nytt kort och hade missat att låsa upp det för internethandel från England. Alltid är det något….


Ja, som sagt, byggtempot är lägre nu än tidigare. Jag känner ett visst motstånd mot att gå ner i verkstaden. Kökssoffan och TV-fåtöljen känns ofta betydligt mera inbjudande än byggbordet. När jag väl jag tagit mig ner i verkstaden är jag okoncentrerad, glömmer att ta foton och det blir en hel del ”gör om, gör rätt”. Det finns också en hel del icke MJ-relaterat som jag skulle behöva göra och som faktiskt börjar kännas mera lockande. Det kanske börjar bli dags för en timeout från modellrallandet. Tål att tänka på….


Men innan jag börjar ägna mig åt annat finns det några saker jag vill göra klart. Först mjölnarbostaden då, förstås. Den står ju tyvärr så illvilligt till att jag också blir tvungen att bygga baksidan (från betraktaren räknat). Och där finns den här glasverandan med spröjsar, snickarglädje och dekorationsmålning, puhh…






På föregående bild kan man ana att dörren inte är ”original”, vilket stöds av nästa svartvita bild. Jag bestämmer mig för att dörren 1959 var av den gamla modellen.





På nedanstående bild kan man se hela den sektion som jag skulle vilja ha klar innan jag tar timeout.

Nr 1 är Borgs, som ju är klar

Nr 2 är mjölnarbostaden som är påbörjad.

Nr 3 är mjölnarens lagård, ännu ej påbörjad

Nr 4 är sågen, ännu ej påbörjad.

När jag är klar med dessa kåkar kan jag ta med hela sektionen ner i verkstaden och jordfästa kåkarna. Jag kommer också att bli tvungen att justera deras placering en smula.






Ja, så ligger det till i Nya Rossberga. På lördag, 30 november, sätter jag mig på tåget och åker ner till Hjulmarknaden över dagen. Hoppas vi ses där. 


Om någon har missat det så har jag som självutnämnd mj-inspektör besökt Uno Miltons anläggning på Tekniska museet.

Här kommer direktlänkarna till de filmrapporter jag totat ihop.



Del 1



Del 2



Del 3


Kommentarer

  1. Kul att se att du inte lagt av helt från modellbygget...ibland kan det vara bra med en
    timeout....

    flyger i kväll (tors 28/11) till Stockholm..så vi lär väl stöta på
    varann...vi får ta Motivationspsykologi då...
    väl mött


    Roger/forden

    SvaraRadera
  2. Trevlig 1:a Advent Sture, jag klantade mig och gjorde illa knäet lagom till Hjulmarknaden, annars hade vi nog setts där.
    Hoppas du träffade många andra glada MJ entreprenörer och hang arounds. :-)

    Du kämpar på med ditt fina MJ-projekt och det blir som vanligt kanonfint, ser fram emot fortsättningen av Mjölnarbostaden.
    Jag antar att det finns en anledning till att du med en Proxxonsåg, sågar upp timret till väggarna istället för att köpa färdiga "stickor" för ändamålet.
    Är det den ojämna/spruckna ytan du är ute efter kanske?

    Angående din fina trilogi om Unos modelljärnväg, så insåg jag efter att ha sett filmerna att vi missade att visa en del unika moment som vi utför då och då på banan.
    Damningen och hjulrengöringen t.ex.
    Och sedan tänkte jag även på att Johan Murray får alldeles för lite cred för sitt outtröttliga arbete med modellen, han är där absolut mest av oss alla, det borde vi andra i gänget ha uttryckt vid något tillfälle. Inte lätt att tänka på allt sådant när man spelar en så krävande roll som jag gjorde... ;-)
    Men, du är såklart välkommen tillbaka nästa år och göra en inspektion igen, jag tror det kan vara intressant för de som uppskattar modellen.

    SvaraRadera
  3. Aj, aj, knäskada... Vi håller tummarna för snabbt tillfrisknande, Simon. Jodå, Hjulmarknaden var lyckad som vanligt. Mycket "socialt", vilket väl är en stor anledning till att man åker dit.
    Visst missade vi en del vad gäller reportaget från Milton-anläggningen. Där finns ju hur mycket som helst att fördjupa sig i. Lite grand får vi väl skylla på driftstörningen den dagen, men det kan ju gå flera tåg, som du säger.

    Vad gäller mitt egensågade "balsa-timmer" så är det mycket riktigt den ojämna, spruckna ytan jag är ute efter. Balsa är ju mycket lättbearbetat med kniv och bågfilsblad. Nackdelen är att den färdiga ytan blir rätt ömtålig men när väl kåken står på anläggningen är ju slitaget noll, så att säga.

    Lycka till med ditt fortsatta arbete med Tureberg.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90