Skördetid



Sommaren går mot sitt slut och det är dags att spotta i nävarna och börja ägna sig åt anläggningen igen. Det är lätt att man skjuter upp byggstarten och fortsätter sin semester långt in på vinterhalvåret, men vissa saker går helt enkelt inte att skjuta upp. Jag tänker då till exempel på skörden av den växt man ser på följande (tyvärr lite suddiga) selfie. Här handlar det om att pricka in när den är ”lagom” utblommad.

Vilken är då växten?
Jo, häckspirea som ska användas till björkar i Nya Rossberga. Huset i bakgrunden är ”Borgs” i Rossberga där min far såg dagens ljus för 105 år sedan.




Huset finns förstås med i Nya Rossberga. Här syns mockupen mitt i bild, men målad i ljusgrått som var färgen 1959. Björkarna som ska placeras i Nya Rossberga blir alltså gjorda av häckspirea som plockats precis på rätt plats i byn. Som förebildsfundamentalist tycker jag förstås att detta är oerhööört viktigt.



Här ser vi spireorna upplagda för beredning hemma i verkstaden.



Trots att jag tyckte jag plockade i en evighet blev det ändå bara cirka 80 stycken. Nu ska bladen plockas av och blomställningarna läggas i glycerinvatten någon dag. Nästa vecka ska jag plocka ytterligare en omgång som ska beredas på samma sätt. Sedan ska kronorna sprejas gröna, pudras med turf och stammarna målas. Puhh… Alla moment i hobbyn är inte lika roliga. 😊

Men trots att spireaprojektet inte är så kul tänker jag sno på så att jag får dem sprejmålade så fort som möjligt. I fjol sparade jag det momentet till januari och sprejade dem i min sprutbox. Det gick bra, trots att det fanns varningstext om ”extremely flammable” på sprayburken. En lång diskussion uppstod på fejjan om hur pass riskabelt detta var.  Om jag nu snor på, innan snöstormarna börjar rasa, så kanske jag kan vara utomhus och sköta sprejandet så behöver jag öht inte fundera på risken.




Men lite pyssel på anläggningen har jag faktiskt hunnit med, jämsides med spireorna. I en tidigare uppdatering visade jag en bild på de tre traktorer jag fått i present av min gamle kompis Johan. Äntligen ska nu bonden Jons Gösta i Rossberga slippa köra omkring med felaktiga traktorer av märket Porsche och Lanz Bulldog. I stället ska han få ratta den Volvo T31 som han, enligt sonen Gunnar, ägde 1959. Här står traktorerna, blanka och fina, och nu är det min uppgift att vädra dem och förse dem med förare.



Vi ska titta på några ”då och nu-bilder”. Jag valde att ”handvädra” modellerna med pensel. Håkan Grundstedt säger att man kan mäta sin ambition som modellbyggare i centimeter. Själv anser han sig vara en 50-centimetersman, det vill säga att hans modeller inte ska betraktas på närmare håll än 50 centimeter. I jämförelse med Håkan är i så fall jag minst en 70 centimetersman och bilderna är alltså tagna på rätt långt avstånd.

Vi börjar med slåtterarbete med en Porsche…



..och byter ut den mot den nya T31:an



Så har vi timmerkörning med Bulldogen…



…och med T31






Och slutligen tansport av huggarkoja med Bulldog…



… och med T31



Sådär ja, äntligen kan jag få ro vad gäller Göstas traktor. Ett STORT TACK, Johan!



Jag har även pysslat lite med inredningen i stationshuset. Med tonvikt på ”lite”, alltså. På den köpmandisk som härbärgerar en del av min nostalgisamling har jag monterat en liten ”läpp”. Kan vara bra att ha, frågan är bara till vad??



Nej, inte har det blivit mycket gjort på anläggningen på sista tiden men jag har ändå slutfört ett projekt med viss anknytning eftersom det handlar om Rossberga.
För sju år sedan skrev jag några små kåserier på min hemsida under rubriken "Rossbergaminnen". Kåseri-serien blev av någon anledning inte "färdig" trots att jag tyckte mig ha mera att berätta. Det blir så ibland....


I augusti tog jag mig emellertid i kragen och färdigställde serien med fyra nya avsnitt.

Om någon till äventyrs skulle vara intresserade av att veta mera om hur livet gestaltade sig i min hemby under den tid jag gestaltar på anläggningen: går det bra att gå in på direktlänkarna här nedan:


















http://www.bylen.se/23103739

















Ja, nästa moment i Nya Rossberga blir alltså spirea-björkar. När det är klart ska jag börja bygga ”riktiga” husmodeller. Nu har jag dock ingen deadline att passa och inget nyårslöfte att uppfylla så byggtempot blir antagligen betydligt lägre än tidigare. Men rätt som det är kan man gripas av inspirations-djävulen och då är det full fart igen….






Kommentarer

  1. Sensommar dännä oppa i Bässslagen - nu??? Ånä, försök inte förvanska verkligheten nu igen med dina eviga fake news - hösten anlände och det med rejält besked i de trakterna med ett hejdundrande åskväder söndagen den 1 september! Fråga stackars Danne Nathell, som stod utomhus och förgäves försökte skula (skånska för att söka skydd undan regnet) innan han vågade känna på den låsta dörren (som inte var låst!) till bekvämlighetsinrättningen vid Karbennings hållplats. :-)
    Men bra att du fått upp ögonen för att det finns annan växtlighet dännä bakanför garnridån än bara garnar ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä du Mats, att diskutera Bergslagens årstider med dig och Danne är lika givande som att diskutera klimathotet med Trump.

      Radera
    2. Må vara att det är en definitionsfråga om vad som kan betraktas som sommarväder Sture - lite sämre skidföre räcker inte för att vi skåningar ska tycka att det är sommar! 😁

      Radera
  2. Kul att det så smått börjat hända lite igen :)

    Hur många modeller kvarstår att bygga i Nya Rossberga?

    Du gör helt rätt i att ta det lite piano, tids nog blir det "klart".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bör vara ungefär 15 kåkar, Oscar. De blir nog inte färdiga under det här "arbetsåret" men den lägre takt jag nu försöker ålägga mig.

      Radera
  3. Läppen på köpmandisken, den är väl för att ställa den gamla återanvända konservburken med hojt på, va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr fel, Mats, men ett bra tips på ytterligare en nödvändig detalj.

      Radera
  4. Det börjar röra på sej...ser jag....läppen är väl en lådspärr eller?


    Roger/forden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Roger det är ingen lådspärr.
      Flera ledtrådar i nästa uppdatering.

      Radera
    2. Jag trodde när "bälgaspelet "kommer igång så sviktar golvet
      då kan det vara bra med en lådspärr...men icke sa nicke


      Roger/Forden

      Radera
  5. Hej Sture !

    Roligt att läsa din Rossbergaminnen. Kul med bilden på damen med handväska
    som ser ut att dra upp en bil ur diket, "Kollision vid avtagsvägen mot By, 1958."

    Jag ska skörda lite häckspirea också. Jag hade tur att det fanns på tomten då vi
    flyttade in. Mina blir N-skala tallar.

    MvH
    Pär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den bilden är verkligen festlig, Pär! :-)
      Vilken lyx med egen häckspirea. Jag åker 3.5 mil för att skörda min, men då får jag ju dessutom se Rossberga på köpet. ;-)
      Jag tänker besöka SSM på Skansen - kanske vi ses då?

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kort rapport från (det stillastående) Nya Rossberga.

En förebildsbyggares vedermödor...

Ofrivillig utflykt i det gröna med en Rover 90